Ett möte med våra formgivare: Ralph Burkhardt & Samuel Coisne

Den sista delen av Designtävlingen är nu avslutad, och det gläder mig att se så pass många som har valt att delta och rösta på sina favoriter bland alla vackra designer som våra domare har valt ut i tävlingen.  
Vi kommer inom kort att offentliggöra årets vinnare tillsammans med vinnaren av röstningstävlingen. 

Som en avslutning på denna intervjuserie så kommer jag här nedan att introducera er till två av våra mest uppskattade och älskade designers, Ralph Burkhardt och Samuel Coisne

Ralph Burkhardt 

Ralph Burkhardt är en prisvinnande grafisk designer och kommer från Tyskland. Han driver tillsammans med sin affärspartner Daniel Hauke en designfirma, Burkhardthauke , som de startade tillsammans för flera år sedan och har under denna tid kunnat arbeta med både stora och små projekt för olika typer av företag.
Ralph fokuserar mest på prints men arbetar även med olika typer av online projekt, så när han 2010 bestämde sig för att delta i vår Designtävling var det första gången har gav sig hän att designa en matta.
Medverkandet är något som har gjort ett stort intryck på hans syn kring design och hur man designar.  
Här kan ni kolla in alla hans olika designer på CarpetVista; ”Stepping stones ” och ”Flaws ” är fortfarande tillgängliga i vårt sortiment och går att köpa via vår hemsida.  
Ralph brukar vanligtvis arbeta med grafisk design och håller sig normalt till mönster i svart och vitt, men hos oss har han fått chansen att ta in mer färg i sina verk.
Som en av våra vinnare har han haft privilegiet att få se den slutgiltiga produkten, och har därigenom kunnat se hur hans färg- och designval slutligen ter sig i verkligheten. Något som hjälper honom i hans vidare skapande process och de val hans ställs inför. 
För tillfället arbetar han på en designmanual för tryck- och typografisk design, något som gett honom mycket stolthet och tillfredställelse att arbeta med. Detta ger Ralph en möjlighet att dela med sig av sin kunskap och därigenom kunna hjälpa och inspirera blivande designers.

En genomtänkt urvalsprocess 

Ralph är en hårt arbetande och principfast person som främst tror på att sätta kundernas behov i första hand, men det är samtidigt lika viktigt för honom att han arbetar tillsammans med likasinnade människor som delar hans åsikter och värderingar. Han väljer ut sina kunder genom en noggrann process för att kunna hitta just de projekt som passar både hans företag och han själv som person. Det är viktigt att han känner att han har en naturlig möjlighet att påverka och hjälpa sina kunder. Han beskriver sig själv främst som noggrann, öppen och entusiastisk. 

Varje morgon är Ralph uppe tidigt för att komma ikapp med nyheter, bloggar och kommande evenemang. Ralph använder sig även av dessa intryck som inspiration och för att kunna tänka utanför hans normala ramar i skapandeprocessen av hans grafiska design. Han hittar annars främst inspiration i det vardagliga livet genom att ägna sig åt saker som han älskar; att läsa böcker, besöka konstutställningar och att resa. Även detta ger honom nya perspektiv och synvinklar som han annars inte skulle kunna ta in naturligt i det arbete som han gör. 

Ralphs hem representerar väldigt väl honom som designer och hur han uttrycker sig i sina verk, med raka linjer och nedtonade färger som främsta tema. I detta strikta och ordnade hem använder han sig sedan av mängder med böcker för att bidra med personlighet och färg.

Bild: Paris 160 x 230 cm

Resans sista anhalt tar oss vidare till Belgien, via Frankrike, där vi slutligen hälsar på hemma hos Samuel Coisne 

Samuel är född i Frankrike men har studerat bildkonst i Belgien och sedan 2004 har han bott och varit egenföretagare i Bryssel.  
Med en bakgrund inom konst, tecknande och skulpterande, kan man mer klassificera Samuel som en konstnär än som designer i dess traditionella bemärkelse. Han engagerar sig i många olika projekt och utställningar, ibland bara för att försöka stilla hans kreativa begär. 
Med ett öppet sinne försöker han alltid vara uppmärksam på sin omgivning för att på så vis kunna ta in så mycket inspiration och idéer som möjligt i det vardagliga livet. Det kan ibland vara inspiration hämtad från böcker, filmer eller musik men han letar även efter idéer på mer ovanliga platser, så som bland sopor, och han använder sig främst av ett genomgående tankesätt i hans skapandeprocess:

”inspiration står att finna överallt och i allt” 

Samuel är som ni säkert har förstått väldigt kreativ som person och han känner inte att man kan kategorisera hans verk och stil utifrån dagens förutbestämda ramar. Han vill att man sätter in hans verk i ett bredare perspektiv över tid och genom att fortlöpande göra precis vad han känner passar honom därigenom låta tiden forma honom som konstnär. Det är däremot viktigt för honom att skapa verk som är lätta att ta till sig för hans anhängare och kunder.
Förra året satte han upp en egen utställning i Beirut, en upplevelse som har berört honom väldigt mycket. Han spenderade två intensiva veckor i Beirut där han koncentrerade sig endast på sin konst, och Samuel kan i efterhand känna fortfarande känna hur påverkad han var av situationen i Libanon och den enorma kontrast detta var från hans normala vardag. 

Tro på dig själv!  

Att medverka i Designtävlingen 2007, där han slutligen stod som en av vinnarna i tävlingen, har haft en stor inverkan på Samuels liv och karriär. Efter att under 2004 ha avslutat sin utbildning kände han att intresset och motivationen för att skapa och designa falnat och funderade därför seriöst på ett karriärbyte. Under flera år försökte han fokusera på annat men hade under hela denna tid en fot kvar i branschen, exempelvis jobbade han med att utforma hemsidor och arbeta på konstgallerier. Plötsligt stod han inför en vändpunkt i hans liv, och att vara en av vinnarna i Designtävlingen var för honom ett uppvaknande som slutligen gav honom mer energi och självförtroende att fortsätta och fullfölja sin karriär inom design. Samuel has skapat några av CarpetVista’s mest uppskattade designer, där stadsvyerna över Stockholm, Tokyo samt

Bild: Stockholm 160 x 230 cm, Tokyo 160 x 230 cm and New York / Manhattan 160 x 230 cm


Få 15% rabatt

Prenumerera nu och få 15% rabatt på din nästa beställning*, du får nyhetsbrev varje vecka med exklusiv tillgång till erbjudanden, senaste trender och produktnyheter.

För information om hur vi hanterar dina uppgifter, vänligen läs vår sekretesspolicy. Du kan avsluta prenumerationen när som helst. *Du kan använda rabatten på ett köp inom 60 dagar efter nyhetsbrevsprenumeration. Koden gäller på alla produkter, inklusive rabatterade varor. Den går inte att kombinera med andra rabattkoder.