Usein kysyttyä

Matot

Kuinka paksu nukka matossa on?

Nukan paksuus vaihtelee maton tyypin mukaan.

Milloin maton alla on hyvä käyttää pehmustetta?

Suosittelemme käyttämään maton alla pehmustetta, kun matto on ohut. Näin estetään maton luistaminen pois paikaltaan. Pehmuste toimii samalla vaimentimena, mikä puolestaan pidentää maton käyttöikää estäen nukkaa hajoamasta. Samalla pehmuste suojaa mattoa teräviltä esineiltä, kuten koroilta.

Mitä tarkoitetaan hapsuilla?

Hapsuilla tarkoitetaan loimien jatkeita, jotka on solmittu päistään varmistamaan, että kuteet ja solmut eivät pääse purkautumaan.

Miksi maton hapsut voivat olla erilaisia?

Hapsujen tarkka pituus määräytyy maton kudontatavan ja valmistajan mukaan. Joskus hapsut leikataan lyhyiksi, joskus jätetään pitkiksi. Vanhemmissa matoissa ne saattavat olla letitettyinä tai niitä ei ole lainkaan. Hapsujen tyyppi tai pituus ei vaikuta maton arvoon tai laatuun.

Miksi käsinsolmituissa matoissa on virheitä?

Käsinsolmituissa matoissa on virheitä juuri siksi, että ne on tehty käsin. Se lisää maton arvoa, mielenkiintoa ja luonnetta. Paimentolaismatoissa useimmat vaihtelut eivät ole tarkoituksellisia, vaan ne johtuvat yksinkertaisesti siitä, että paimentolaiskutojien on paljon vaikeampaa valmistaa mattoja kuin teollisten kutojien. Maaseudulla käytettävät kangaspuut ovat tavallisesti hyvin yksinkertaisia, lattialle sijoitettuja vaakatasossa olevia kangaspuita, joilla täysin symmetrisen maton kutominen on vaikeampaa.

Matossani on useita värivivahteita/sävyjä, onko matto siis viallinen

Matto ei ole viallinen. Ilmiö tunnetaan nimellä Abrash. Abrash on turkkia ja tarkoittaa osittain värjättyä. Värisävyjen eroja on yleensä paimentolaismatoissa, ja ne johtuvat siitä, että kutoja käyttää lankaa, joka on värjätty hieman eri sävyllä kuin aikaisemmin käytetty lanka. Abrash lisää näin ollen mattojen luonnetta ja vetovoimaa ja muistuttaa meitä samalla matonkutojien työskentelyolosuhteista.

Vastaavatko mattojen valokuvat todellisuutta? Miten voin olla varma, että näytössä näkyvä maton väri vastaa maton todellista väriä?

Mattojemme valokuvat on otettu ammattitaitoisesti korkearesoluutioisella digitaalikameralla ympäristössä, jonka värilämpötilaa on huolellisesti säädetty. Sen jälkeen valokuvat on käsitelty Adobe Photoshop -ohjelmalla. Näin ollen mattojen valokuvat vastaavat mahdollisimman tarkasti todellisia mattoja. Aina kuitenkin myös käytetyn näytön tyyppi, laatu ja ikä vaikuttavat siihen, miten mattojen kuvat ja värit näkyvät näytössä.

Käytetäänkö mattojen valmistuksessa lapsityövoimaa?

Käytämme ostajia, jotka käyvät jatkuvasti tarkistamassa kyliä, työpajoja ja työpaikkansa yhteydessä asuvien paimentolaisten oloja. He tarkkailevat mattojen tuotantoa ja tarkistavat myös työskentelyolosuhteet sekä sen, ettei lapsityövoimaa käytetä. Aikaisemmin oli yleistä, että lapsityövoima oli osa käsinsolmittujen mattojen kulttuuria, mutta tämä on muuttunut vuosien kuluessa lapsityövoimaa kohti suunnatun maailmanlaajuisen painostuksen ja tietoisuuden lisääntymisen ansiosta.

Tarjous (lievä kakkoslaatu)?

Löytömatot eivät yleensä ole käytettyjä (vanhat, semiantiikkiset ja yli 25 vuotta vanhat antiikkiset matot voivat kuitenkin olla käytettyjä). Useimmiten matto on kulunut kiillottamisen tai rajun pesun takia. Pesussa lanka voi päästää väriä ja väri voi valua hapsuihin, jos matto pestään väärin. Lue lisää osoitteesta http://www.carpetencyclopedia.com/pages/Manufacturing/Post_treatment-251.html

Matot ovat täysin käyttökelpoisia, mutta niissä voi olla pieniä kauneusvirheitä. Kauneusvirheinä pidetään värin lähtemistä, vähäistä kulumista, sallitusta poikkeavia värimuunnoksia, sallitusta poikkeavia epätasaisia reunoja tai villaa ja värilaatua, joita CarpetVista ei pidä niin hyvinä, että kelpuuttaisi matot tavalliseen valikoimaansa. Matot myydään sellaisenaan ja niiden virheet mainitaan virhekuvauksessa.

Useimmat virheet voi halutessaan korjata. Meidän kannaltamme ei kuitenkaan ole taloudellisesti kannattavaa korjata näitä virheitä, vaan myymme nämä matot huomattavasti alennettuun hintaan. Jotkut asiakkaat haluavat korjata mattonsa itse, jotkut taas ovat sitä mieltä, ettei vähäinen kuluminen tai värin haalistuminen haittaa, jos vaurioituneen kohdan peittää esimerkiksi huonekalulla. Usein vaurion näkee vain tarkemmassa tutkimuksessa, eikä sitä huomaa, jollei osaa etsiä. Myymälöissä tai huutokaupoissa tällaisia mattoja myydään ongelmitta, mutta nämä matot eivät täytä CarpetVistan korkeita laatuvaatimuksia!

Miksi matostani irtoaa nukkaa?

Nukan irtoaminen uudesta käsintehdystä matosta on tavallista. Ensimmäisten viikkojen aikana nukkaan jäänyt ylimääräinen villa pyrkii maton pintaan ja irtoaa siitä vähitellen. Persialaisissa matoissa tämä häviää usein 1-2 alipainekäsittelyn jälkeen, mutta intialaisissa matoissa se voi kestää kauemmin.

Syytä huoleen ei ole ja luonnollisen prosessin nopeuttamisyritykset usein vain lisäävät mattosi kulumista. Paras neuvo on olla kärsivällinen ja normaalissa käytössä huomaat pian, että nukkaaminen hidastuu vähitellen ja lakkaa lopulta kokonaan.

Ostaminen

Onko teillä varastoa tai näyttelytilaa, jossa voisin käydä katsomassa mattoja?

Ei, valitettavasti meillä ei ole käytössämme varastoa tai näyttelytilaa, jossa mattoihin voisi tutustua. Myymme mattoja ainoastaan Internetin kautta, joten voit tutustua mattoihin vain Internet-sivuillamme. Jos olet kiinnostunut ylellisemmän maton ostamisesta (5000€ tai yli), voit varata ajan CarpetVista Exclusive -esittelytilaamme. Lisätietoja saat napsauttamalla tästä.

Onko teillä luetteloa matoista?

Ei, meillä ei ole mattoluetteloa, koska mattomme ovat nähtävissä Internet-sivuillamme. Koska kaikki mattomme esitellään Internet-sivuillamme, on helpompaa jatkuvasti päivittää mattojen tietoja ja taata näin ollen tarkemmat ja ajankohtaisemmat tiedot asiakkaillemme.

Miten ostan maton kotisivuiltanne?

Aloita valitsemalla matto, jonka haluat ostaa. Näytä tarkemmat tiedot napsauttamalla mattoa. Oikealla näet maton hinnan. Jos mattoa ei ole myyty tai varattu, hinnan alapuolella on painike ja siinä teksti: ”Osta”. Siirrä matto ostoskoriin napsauttamalla ”Osta”-painiketta. Ostoskori näytetään sivun vasemmassa yläkulmassa. Samalla tavalla voit lisätä ostoskärryysi useita mattoja.

Siirry seuraavaksi kassalle. Siirry kassalle napsauttamalla linkkiä ”Mene kassalle”, joka näkyy ostoskärryssä olevien mattojen alla.

Valitse lopuksi maksutapa. Voit maksaa luottokortilla, laskulla, osamaksulla tai pankkisiirto. Napsauta haluamaasi vaihtoehtoa ja noudata annettuja ohjeita.

Miten matot hinnoitellaan?

Käsinsolmitun maton hinnoitteleminen on erittäin vaikeaa. Hinta saattaa määräytyä villan laadun, käytettyjen värien tai kuvion mukaan. Hintaan vaikuttavat tietenkin myös maton ikä tai harvinaisuus. Esimerkiksi paimentolaismatot ovat nykyään vaikeampia löytää, joten ne ovat kalliimpia.

Voinko saada maton sovitettavaksi kotiin?

Mattoa ei ole mahdollista lainata. Jos ostat maton ja huomaat, ettei se sovi odotetusti, voit palauttaa sen 30 päivän kuluessa.

Maksaminen ja turvallisuus

Ovatko tekemäni ostotoimet suojattuja?

Internet-sivuillamme tehdyt ostot on suojattu huolellisesti. Teemme yhteistyötä DIBS kanssa, joka käsittelee kaikki Internet-maksumme. Kaikki maksut tehdään suojatulla ja salatulla yhteydellä, joka suojaa maksajaa ja ehkäisee asiakkaitamme altistumasta petokselle. Kaikki maksut varmennetaan 3D-Secure-tekniikalla. Kaikki maksut myös tarkistetaan manuaalisesti asiakkaidemme turvallisuuden takaamiseksi.

Mitä maksutapoja voin käyttää?

Voit valita neljästä eri maksutavasta: luottokortti (VISA tai MasterCard), laskulla, osamaksulla ja etukäteismaksu, joka tehdään suoraan sinun tililtäsi meidän tilillemme.

Tarjoatteko korotonta maksuaikaa tai muita maksusuunnitelmia?

Suomen, Ruotsin, Tanskan ja Norjan kansalaisille tarjoamme tällä hetkellä ainoastaan korottoman Klarna-maksun.

Mik 3D Secure on?

3D Secure on yleisnimitys turvatekniikalle, jonka VISA ja MasterCard ovat yhdessä kehittäneet. Ajatuksena on, että kortin omistajan on tunnistauduttava syöttämällä henkilökohtainen koodi Internet-ostosten yhteydessä. Asiakas saa koodin pankistaan. Tämän tekniikan avulla kortin toimittaneella pankilla on vastuu korvata mahdollisesta petoksesta aiheutunut talousriski. Tekniikka otettiin käyttöön asiakkaan suojaamiseksi, ja siihen viitataan usein sivustoilla sanoilla Verified by VISA ja MasterCard SecureCode. CarpetVista käyttää tekniikkaa silloin, kun maksu tehdään kortilla, jolle tekniikka on aktivoitu.

Tilaukset

Miten voin tarkastella tilauksiani?

Voit katsella tilauksiasi napsauttamalla ”Oma tili” vasemmalta ja kirjautumalla sen jälkeen sisään omalla sähköpostiosoitteellasi ja salasanallasi. Voit tarkastella nykyisiä ja aikaisempia tilauksiasi ja voit myös seurata kuljetuksen etenemistä.

Miten peruutan tilauksen?

Jos haluat peruuttaa tilauksen, lähetä sähköposti osoitteeseen order@carpetvista.com. Me peruutamme tilauksen ja lähetämme siitä vahvistuksen. Voit myös kirjautua sisään ”Omalle tilille” ja peruuttaa tilauksen.

Miten muutan tilaustani?

Jos haluat muuttaa tilaustasi, lähetä sähköpostia osoitteeseen order@carpetvista.com ja kerro, minkä maton haluat jo tilatun maton tilalle. Huomaa, että voimme muuttaa vain sellaisia tilauksia, joita ei vielä ole lähetetty, ja niitä, joihin on valittu ”Pankkisiirto”, mikä tarkoittaa, että tilausta ei vielä ole käsitelty tai lähetetty varastoltamme

Kuljetus ja toimitus

Kuinka paljon kuljetus maksaa?

Toimitus on ilmainen EU:n sisällä. EU:n ulkopuolella kustannukset vaihtelevat maittain ja yksityiskohtaiset tiedot löytyvät ”Ehdoistamme”.

Kuinka kauan kuljetus kestää?

Normaali toimitusaika on 1–5 työpäivää EU:ssa ja 2–8 työpäivää muualla maailmassa.

Pitääkö minun olla kotona vastaanottamassa mattoani?

Kyllä, jonkun on oltava kotona, kun toimitus saapuu. Voit ottaa yhteyden FedEx/UPS-kuriiripalveluun, jos haluat tietoja toimitusajasta tai muuttaa toimitusosoitetta.

Miten seuraan tilaustani ja sen kuljetusta?

Kun olet tehnyt tilauksesi ja matto on pakattu valmiiksi, saat vahvistuksen sähköpostitse CarpetVista.comista. Sähköpostissa on tarvittavat kuljetus- ja seurantatiedot. Näiden tietojen perusteella voit seurata tilauksesi kulkua UPS/FedEx:n Internet-sivuilla osoitteessa www.ups.com / www.fedex.com. Voit seurata tilauksiasi myös kirjautumalla CarpetVista.comiin kirjoittamalla rekisteröityessäsi ilmoittamasi salasanan ja käyttäjänimen ja napsauttamalla sitten ”Oma tili”.

Toimitatteko mattoja PL-osoitteisiin?

Ei, emme toimita mattoja PL-osoitteisiin, koska toimitus on kuitattava.

Palautukset

Jos en pidä matosta, voinko palauttaa sen?

Kyllä, voit palauttaa maton, jos et pidä siitä. Sinulla on 30 päivän palautusoikeus.

Miten palautan maton?

Voit palauttaa maton soittamalla numeroon #TEL# tai lähettämällä faksin numeroon +46 (0)40 182 225 tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen order@carpetvista.com ja kertomalla, että haluat palauttaa maton. Lähetämme sinulle postitse palautusilmoituksen, jossa on mukana pakkaustarrat ja ohjeet maton palauttamiseksi.

Mitä teen, jos mattoni vaurioituu matkalla?

Jos matto vaurioituu matkalla, ota yhteys paikalliseen UPS/FedEx/DHL:ään ja ilmoita heille vaurioista. Ilmoita vaurioituneesta matosta välittömästi myös meille joko puhelimitse numeroon #TEL# tai faksilla numeroon +46 (0)40 182 225 tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen order@carpetvista.com

Miten pakkaatte matot ja varmistatte, että ne on suojattu hyvin kuljetuksen ajaksi?

Kaikki mattomme pakataan UPS:n/FedEx:n ohjeiden mukaan. Matot taitetaan ja asetetaan paksuun suojamuoviin, ennen kuin ne pakataan ja suljetaan määrämittaiseen pahvilaatikkoon. Eteismatot kääritään rullalle.

Pitääkö minun maksaa kuljetuksesta, kun palautan maton?

Kaikki palautukset EU:n sisällä ovat ilmaisia käytettäessä CarpetVistan palautusosoitetarraa. Lisätietoja palautuksista saat ottamalla yhteyden asiakaspalveluumme.

Maton huoltaminen

Miten tasoitan matossa olevat taitokset ja rypyt?

Taitokset ja rypyt voidaan tasoittaa asettamalla maton reunoille jotakin painavaa (mutta turvallista), kuten kirjapino. Muutaman päivän kuluttua maton pitäisi olla tasaisena lattiaa vasten. Matossa olevat rypyt katoavat käytössä ajan mittaan.

Miten puhdistan tahrat?

Tahroja voidaan puhdistaa useilla eri tavoilla tahratyypin mukaan. On suositeltavaa puhdistaa tahra välittömästi ja poistaa siitä mahdollisimman paljon. Carpet Encyclopediassa on tietoja tahrojen poistamisesta. Katso lisätietoja seuraavasta osoitteesta: Carpet encyclopedia - Cleaning tips

Voinko pestä mattoni itse?

Suosittelemme, ettet pese mattojasi itse, etenkään räsymattoja. Parhaan tuloksen varmistamiseksi suosittelemme yhteydenottoa mattopesulaan, jossa tiedetään, miten mattosi puhdistetaan oikein. Huomaa, että tämä koskee kaikkia käsintehtyjä mattoja, jotka on ostettu osoitteesta CarpetVista.fi.

Pienemmille tahroille suosittelemme CarpetVista Tahranpoistoainetta, josta voit lukea lisää ja jota voit ostaa täältä: https://www.carpetvista.fi/matto/stain-remover?artno=CVSR1